reklam
reklam
reklam
reklam

Halkla İlişkiler

Makaleler - 16 Mayıs 2005, Pazartesi
Kemal GÖKCAN

Halkla İlişkiler
Bu konu her meslek ve her sektör için çok önemli bir konudur. Kurulacak iyi ilişkiler çevremizi etkiler ve olumlu tepkiler almamızı sağlar. Kurum ve kuruluşlar arasında her zaman iletişim söz konusudur, burada geliştirilecek olumlu iletişim, hizmetlerin verimliliğini artırır ve olumlu gelişim sağlanır. Bu iletişimin kurulmasında kurum ve kuruluşların sosyal yapıları önemlidir.

Verimli HI için iletişim içinde olduğumuz kişi, grup,toplumla olumlu iletişim kurmaktır. Her insan psk-sosyal davranışların etkisi altındadır. İnsanlar toplumsal bir varlık oldukları için toplum içinde bir birlerine ihtiyaçları vardır. İnsanlar bu ihtiyaçları nedeniyle iyi iletişim içinde olmalıdırlar. Bu sağlıklı bir toplum için gereklidir. Toplumsal ilişkiler karşılıklı olma zorunluluğu vardır. Toplumda olumlu ilişkiler her ortamda uygun bir psk-sosyal ortamın oluşumuna etkendir.

Günümüzde Halkla İlişkiler her alanda gelişmiştir. Her sektör Hİ`yi kendi amacı doğrultusunda kullanmakta olup, bu da Hİ`nin farklı algılanmasına neden olmaktadır.


HALKLA İLİŞKİLERİN TANIMLARI
“Özel ya da tüzel kişinin yani bir insanin,derneğin,özel kurulusun ya da kamu kurulusunun karşılıklı is yapma zorunda olduğu,guruplarla ilişkiler kurması ve bu ilişkileri geliştirmek için gösterilen çabalardır”

Bu tanıma göre bir tarafta özel ya da tüzel kişilik vardır. Diğer tarafta ise kişiler,gruplar ve toplumlar(fonksiyonel toplumlar) vardır.

İste bu iki uç arasında akim vardır. Yani karşılıklı etkileşim vardır. İste bu karşılıklı akımda etki-tepki söz konusu olur. Toplumda her etkiye bir tepki olur. Psk-sosyal olaylarda her etkinin bir yansıması (tepkisi ) olduğu gerçektir. Bu etki-tepki HI bir akımla oluşur. Bu etkilerin olumlu olmasını bekliyoruz. Bazen bu ilişkiler tepkisel olabilir. İste bu sıra bir değerlendirme yapılıyor. Bu olaya feed-back (geri bildirim ) denir. Kısaca olumsuz etkinin değerlendirmesi oluyor.

İlişki akımında ki gerekli düzeltmeleri yapmak akimin iki yönlü ve düzelmesi için değerlendirme yapılıyor. Bunları yaparken araştırma, istatistik, labrotuvar ortamı, radyo, gazete, gibi kitle iletişim araçları,kanunlar,baski grupları,önderlerle çalışmalar gereklidir tüm bu çabalar HI dir.

Halkla iliskiler: Özel ya da tüzel kisilerin belirtmis kitlelerle dürüst ve saglam baglar kurup gelistirerek onlari olumlu inanç ve eylemlere yöneltmesi tepkileri degerlendirerek tutumuna yön vermesi böylece karsilikli yarar saglayan iliskiler sürdürme yolundaki planli çalismalari kapsayan bir faaliyettir.

Bu tanımların önemli sonuçları;Karsilikli etki-tepki vardir. Bu da karsilikli bir yarar saglar. Örnek: Bir kampanya konusunda topluma verilen bilgi kampanyaya ilgi ve destek olarak döner. Bu da toplumun gereksinimlerine yönelik bir takim hizmetler yapilmasi ve bilgilerin dogru olmasina baglidir.(reklam tek tarafli olup,her zaman dogru bilgi vermez )

HI, kuran taraf için ortaya çikan yarar karsi kitlenin güveni ,destegini,anlayisini,ilgisinin denenmesidir.( karsilikli ilgi ve destek saglama)

Iliskiler devamlidir. HI. Sürekli iliski kurma çabasi vardir. Bu da kazanilan ilginin degerlendirmesiyle mümkündür. Bu süreklilik toplumda bazi bilgiler edinme olanagi saglar.

HI. Hedef alinan kitleyi etkilemek ve onu belirli bir inanis ve eyleme yöneltmek. Bu tek tarafli olursa beyin yikama olur.

HI. Konuyu oldugunda gösterilmemeli çünkü bu davranis dürüstlükle bagdasmaz. Toplumu anliya bilecek ve dürüst olma ilkesi vardir.

Sosyologlar bir gruba bir sey yaptirmanin üç yolu oldugunu kabul ederler.

-Zor Kullanma

-Inandirma

-Çikar saglama

Zor Kullanma: Zor bir etkidir. Tepkisi de ona göre benzer yöntemlerle olur. Saglanan güce göre basarili oluna bilinir. Fakat zorla yapilan islerde güç azalirsa tepki gelisir. Zorla yapilan is kalici degildir. Toplumlarin yasaminda gereken bir takim operasyonlar için zor gerekli olur. Böylece toplum geri kalan bir takim islerde ancak böylece kurtulur. Reformist yaklasim da degisim ve gelisim yapilmasi için müdahale yapilir. Bu zorlamanin arkasindan inandirma gelmelidir. Inandirma yapilmasa basari saglanamaz. Gerektiginde inandirma ve zor kullanma birlikte kullanilmalidir.

Inandirma: HI inandirma yolu ile hareket eder. Inandirma insanlari olumlu davranislara yöneltir. Inandirma iki türlü olur biz dogru ve gerçek inandirmayi kabul ediyoruz.

Çikar Saglama: Insanin yasama istegi onun bir çikaridir. Insanlar kendi çikarini korumak zorundadir. Kendi çikarini koruyamayan baskalarin çikarini koruyamaz. Normal olmayan yollar disindaki çikari kabul etmiyoruz.

Teknoloji ve sosyal düzende degismeler HI hizli degismelere yol açmistir. Artik dünya çok küçülmüstür. Haberlesmede ki gelismeler etki-tepki artirmaktadir. Bu etki-tepki kitlesel davranislara yöneltmektedir. Bur da insanlari dogru biçimde inandirmaliyiz. HI teknolojinin gelismesi sonucu HI giderek meslek haline gelmektedir. Kuruluslarda HI toplum,grup,kisinin isteklerini algilayan antenlerdir.

Dünya küçülürken kaynaklarda azalmaktadir. Günümüzde kaynaklarin uygun kullanilmasi gerekir. Kaynaklarin sinirli olmasindan birçok huzursuzluklar çikmaktadir. Kaynaklarin nüfusa yetmemesinden dolayi topluma aile planlamasinin gerekliligini anlatmaliyiz. Bu yöntem ancak insanlara inandirarak yapilmalidir. Buda yogun bir HI zorunlu kilar.

HALKLA ILISKILERDE HEDEF KAVRAMI
Daha önce H.I’ri iki yönlü takimdi bir yönde özel ve tüzel kisiler diger yanda toplum yani kitle söz konusuydu. Ulasilmak istenen kitledir.

H.I hedef bir kitledir. Bir halktir. Hedefin hangi halk oldugu ya da toplumun hangi kesimi oldugunu bunlarin özellikleri nelerdir. Bunlari bilmek gerekir. Amaca göre hedef halk (kitle)sinirlandirilmamak zorundadir. Kurulusun olanaklarina göre hedef ilke daralir veya büyür. Hedef kisiyle belirli ortak özellikler olusur. Ör:Asevler. Asevlerinde uygulama yapan bir ögrenci proje gelistiriyor ve asevlerinde yardimi amaçliyor. Ankara’da toptan gida yapan is çevreleriyle iliski kuruyor.(Çogu kurumlarda asiri yemek israfi vardir. Bunlarin ekonomik olarak degerinin bilinmesi gerekir.) Böyle uygulama yapan ögrenciler çevredeki yemekli kuruluslari hedef olarak almalidir. Bunun disinda kisilerde vardir. Hayirseverler vb. Bu çalismayi yapmasi için kurumlar kisileri çok iyi tanimalidir. Bu kaynaklari iyi bilmek ve buraya yönelik çalismalari yogunlastirilmali.

Özetle, Amaca göre hedef kitle degismektedir. Hedef kitle ulus kavramina dayali degil küçük yada büyük ortak yarari olan kitledir. Burada karsimizdaki obje insandir. Farkli düzey ve yapidaki insanlardir. H.I amaci belirli düsünce ve davranisa yöneltmek ancak bu da zor bir olaydir. Önemlisi amacimiza uygun hedef kitleyi belirlemektir. Bu kitleye ait özellikleri ögrenmek gerekir. Bu olmasa H.I amacini gerçeklestiremez. Hedef kitleyi tanimamiz için arastirmak gerekir. Arastirmamiz çesitli tekniklerden yararlanabiliriz. Gözlem yapilabilir. Önder kisilerle görüsürüz anket yapariz. Önceden yapilmis arastirmalardan yararlaniriz. Bazen de belli varsayimlardan yola çikariz. Ör: Toplumumuz hayirseverdir. Tanitacagimiz konuya göre hedef ilke degisecegi dogaldir. Bu da H.I zor bir yanidir. Ör: A.P için seçilen hedef kitleyle sitma için seçilen hedef kitleler farklidir.

KONULARA VE HEDEFLERE GÖRE HALKLA ILISKILER
Amaç H.I ait kuramsal bilgileri daha da somutlastirmaktir. Ör: Fabrikada H.I ,Sosyal Hizmetlerde H.I

1- Yönetimde Halkla Iliskiler

Nerede bir insan nerede bir organizasyon varsa orada da yönetim vardir. Bizim buradaki yönetim kamu kuruluslariyla ilgilidir. Yönetimde H.I denince siyasal güç akla gelir. Oysa bu düsünce yönetimin sadece bir yönüdür. H.I amaçlari arasinda siyasal güç ön planda tutulmamasi gerekir. Çünkü politik güçler degisir ama kurumlar kalicidir. Ekonomi, kültürel, Sosyal her alandaki hükümet programlar. H.I kurulmasini zorunlu kilar. Bunun topluma kabul ettirilmesi ve toplumun ayak uydurulmasi getirilmesi davranislari anlatmasi açisindan önemlidir. Ör: K.D.V topluma benimsetilmesi H.I gelismis ve gelismemis içinde önemlidir. Ancak gelismemis ülkelerde daha önemlidir. Çünkü gelismemis ülkeler gelismis ülkelere ulasmak için hizli bir yapilasmayi basarmasi gerekir. Iste bu hizli yapilasmayi topluma benimsetmelidir Bunu da H.I ‘dir. Fakat H.I gelismis ülkelerde daha basarili olarak uygulanmaktadir. Çünkü iletisim ve kisilerin egitim düzeyi yüksektir.

Acaba H.I çabasini halkta baslatabilir mi? Halkin kültür,egitim düzeyi oranli olarak gerçeklestirebilir. Kuruluslarin gerekli görevi yapmamasi halinde kosullarin olumsuzluklarinda gerçeklesebilir. Yani kuruluslar gerçeklestiremese toplum kendisi bilgi almak ister.

Iki yönlü H.I akimi basladiginda bunun yönetim açisindan üç amaci vardir.

1- Halkin aydinlatilmasi: Genel kurallar çerçevesinde kamu kuruluslarin bilgi vermesi gerekir. Yönetimin sorumlulugu büyüktür. Toplumsal kalkinmanin temeli halkin aydinlatilmasidir.

2- Halkin ilgi,destek ve güvenini saglamak.

3- Kamu kuruluslarin toplumun istekleri ihtiyaçlari dogrultusunda düzenlenmesi. Burada arastirma ve degerlendirmeler önemli yer tutar. Buna önem verilirse H.I ancak iki yönlü islemeye baslar.

Yönetimin, halkin düsünce tutumlarini ögrenmesi amaciyla çesitli ülkelerle çesitli yöntemler uygulanmaktadir. Bunlarda her zaman basari saglanamamistir. Bu basarisizliklarin çesitli nedenleri vardir. Bunlar; Uygun H.I tekniklerinin kullanilamamasi. Vatandasa geregi gibi ulasilamamasi. Halkin düsündügünü açikça söyleyememesi. Bu da egitim düzeyiyle ilgili oldugu gibi demokratik düsünce ve tutumlarin bulunamayisindan kaynaklanmaktadir. H.I basarisiz olmasinin bir nedeni de degerlendirme yanlisligidir. Bunun nedeni kurumlarin kendini sirin gösterme egilimi veya yönetimin elestiri kabul edememesinden dolayi degerlendirme hatasi oluyor.

Yönetimin degisik ülkelerdeki uygulamasina örnek olarak Japonya’nin yönetsel danisma bürolarini verebiliriz. Bunlarin görevi vatandasin istek ve arzularini alarak sorunlara çözüm bulmaya çalisiyorlar. Bu bürolarda japon vatandaslarin %48 bilgi yetersizliginden %47 sorunlarini söylüyor. %4 yönetimin aksakliklarini %1’i hiç cevaplamamistir.

Yönetimin H.I somut bir olay kademe kuruluslariyla kurdugu iliskidir. Toplumla yüz yüze olan kuruluslarda H.I kamu yönetimi açisindan önemlidir. Vatandas bu ön kademe kuruluslariyla devleti degerlendirir. Bu ön kuruluslar kamu hizmetlerin vitrinleri durumundadir. Hangi düzeyde kamu kurulusu olursa olsun bu kuruluslarda danisma hizmetleri kurulmasi kamu yönetimlerin açisindan olumlu bir yaklasimdir. Danisma bürolarin faydalari vardir:

- Vatandasi dinleyerek rahatlanmasina sebep olur.

- Başvurulara dogru yolu göstererek birtakim hatalari önceden giderir.

- Yönetim bozukluklarini belirleyici ve yetkililere aktarici bir rol oynar.

Üst kademede danisma bürolarini,ön kademelerini koordine edecek kuruluslarin olmasi gerekir. Bütün sorunlar birbirleriyle ilgilidir. Bu nedenle bir koordine gerekir. Alinacak kararlarda gelen bilgilerde bir esgüdümü olmasi sarttir. Yani H.I koordinasyonu üst kademede önemlidir.

Yönetimde H.I görevlisi nerede yer almalidir? H.I yönetimin neresinde olmalidir?

H.I Görevlisi = Yönetime halkin düsünce özellik ve tutumlariyla ilgili bilgileri getiren girisilecek tanitma kampanyalari fikri yaratan kampanya yönetimi politikasina uygun olarak yöneten kisidir. H.I görevlisi bagli oldugu kurulusun yetkilisiyle iliskisi olmalidir. “ H.I görevlisi kurumun en üst düzeyindeki kisiyle yakin bir yerde olmalidir.” ( Kurmay birim = Danisma birimidir. Yetki yönetimdedir. Kurmay birim degerlendirir bilgi verir.) H.I görevlisi yüksek düzeyde danisma ve tanitma kampanyalarin yürütülmesi konusunda uygulayici olmak durumundadir. H.I yönetimden uzaklastikça zayiflar. Elde ettigi bilgileri degerlendiremez. Elde etigi çalismalari degerlendirmeleri yönetimin aksayan yönlerini yönetime ileten danisma birimidir. H.I destekçisi halkdir. Bunun yaparken öncelikle hizmet koymalidir. Yapilan hizmet toplumun faydalanmalidir.

Ilgi ve destek çabasinda üç grupla karsilasa biliriz.

-Olumlu tepki verenler ( destekleyenler. )

-Olumsuz tepki verenler ( karsitlar )

-Belirsiz tepki verenler ( tepkisizler )

Yogun bir hi belirsiz tepkilerin çogunu, olumsuz tepki verenlerin bir kismini olumluya çevirebilir. Bu çalismayi yaparken karsitlarin fikirlerini dikkate almalidir. Belirsiz tepkiler bilgisizlik den kaynaklana bilir. Eger bilgi verilirse tepkiler olumlu olabilir.

2-Sanayide Halkla iliskiler

Yönetimde anlatilanlar burada da geçerlidir. Üç temel iletisim vardir.

-Çalisanlar
-Çalistiranlar
Müsteriler

“Sanayide H.I bu üç grubun iliskilerini düzenli ve sürekli tutma çabasidir.”

Bu iliskiler üretimi artirici verimi düzenleyici ve satis gelirini yükseltici rol oynar. Sanayide çalisanlarla çalistiranlar arasindaki iliskiye iç iliski,çalisanlar-çalistiranlar-müsteriler arasindaki iliskiye dis iliski denir. Iç iliskiler verimi artirici,dis iliskiler satisi yükseltici amaci vardir. Her iki iliskide önemlidir. HI görevlisi her bir iliskiyi dikkatle ayirmali planini bu iliskilerin özelligine göre yapmalidir. Hizmetin verimliligi ve düzeni için iyi iletisim gereklidir. Bu iliskiler dostluk ahbap iliskisi degil insana verilen deger iliskisidir. Kisinin o kurumda olan haklari ve hukuku olan iliskidir.

Çalisanlarin çalistigi kurum için önemlidir. Bir varlik için deger tasidigini bilmeli ve hissetmelidir. HI bir takim psk-sosyal egilimlerden faydalanarak pekistirilmelidir.

Bu psk-sosyal egilimler

1- Bir gruba yada topluma ait olma istegi: Insanlar toplumsal bir yaratiktir. Kisi ait oldugu toplumda gurur duymak ister. Kisilerde birlik duygusu pekistirilmelidir. Bu husus verimi etkiler.

2- Basari ve irelleme istegi:

3- Kendine saygi duyulmasi istegi: Her insanin yasadigi toplum içinde kendi hak ve çikarlarina saygi duyulmasi istegi vardir.

4- Baskalari tarafindan takdir edilme istegi: (önemsememe )

5- Güven istegi: Yarina güvenme,geleceginden güven duymasi gerekir. Yarin korkusu insanin önemli sorunudur.

6- Yaraticilik istegi: Her insan bir seyler üretmeye yöneliktir. Bu istegi tatmin etme ihtiyaci her insanda vardir. Bu duyguya ulasilmasinda tatmin edilmesi gerekmektedir. Bu duygu tatmin edilmezse gelisme olamaz.


3-Tarim kesiminde ve küçük yerel toplumlarda halkla iliskiler

Bir gruplama yaparsak
- tarimla ilgili kurulus ve kisiler
- üreticiler
- tüketiciler

Bu üç grubun düzenli çalisma isleminde tüketici ile üretici arasinda ne kadar direk bir iliski varsa iliskiler o kadar kolay hale gelir. Önemli olan bu dolaysiz iliskinin kurulmasidir. Üretici ile tüketici arasinda bir hizmet sektörü olan aracilar mevcuttur.

Aracilik bir hizmettir ve bir hizmet sektörüdür. Aracilari devlet yada kisi olarak görebiliriz .Devlet araci olarak girdigi bu tarim sektöründe destekleyici bir politika güder. Fabrikalar kurar. Kooperatiflesmeler için yasalar olusturur. Fiyat mekanizmasi olusturur. Üretici ile tüketici arasindaki iliskisi düzenli tutmasi gerekir. Bu çabalar H.I. degildir. Ama HI araçtir. Devlet taban fiyati belirler biz bunun nasil halka anlatabiliriz. Toplumu yeni teknikleri benimsetmeye çalistiriyorsa bu faaliyetlerde HI söz konusu tarim kesiminde iliski planlari hazirlanirken konum, kitle özellikleri ve uygulamalarda göz önüne alinmalidir. Örnegin: geleneklere asiri bagimli yeniliklere karsi çikar mi gruplari var mi bölgenin yapisal özellikleri ele alinip,iliski planlari yapilmalidir. Toplumun yararina yapilan is halka anlayacagi dilden anlatilmali. Toplumun bulundugu yerden baslamak,onun diliyle konusmak etkileme açisindan önemlidir.

Köy,kasaba,küçük yerlesim birimleri veya büyük sehirlerin mahallelerinde çesitli kuruluslarin yapacagi HI vardir. Biz bur da bir dernek,kooperatif yapacagi HI deginecegiz. Bu kuruluslar resmi ya da kamusal kuruluslar olsun küçük toplumlarin böyle kuruluslara açik olmasi gerekir. Hizmet alan kisi küçük yapisi ile bu kurulusu denetim altinda tutar. Bu denetimin avantajli yönleri bulunur. Bu küçük toplumlarin genel kamuoyuna bilgi veren ve bir ön deneme olusturur. Ön denemede önemli olan ihtisaslasmadir. Toplumlumda her kamuoyu göre bir öncellikler mevcuttur. Kisilerin olusturdugu hedefler ile çalismak daha mantikli ve faydalidir. Bu küçük toplumlarda yapilan HI yönetim açisindan kamuoyunu yoklamasi niteligindedir. Yapilan HI kampanyalarinin bir ön deneme yapma imkani olur. Küçük toplumlarda kitle iletisimi yüz yüze iliskiyle etkili çabalar olabilir. Tüm kesime ulasamaya çagimizdan toplum ön derlerleriyle görüsülür. Her konu için farkli önderler olur. Önderlerle yapilan tanitimlar hem ekonomik hem de etkili olabilir. Yalniz bur da isi önderlere birakmamak gerekir. Fakat önderlerin çabalari desteklenmelidir. Yapilan çalismalar degerlendirilmelidir. Çalismalarimiz hedef kitlemize ve amacimiz dogrultusunda olmalidir.

4-Egitimde Halkla Iliskiler :
- ögretmenler
- ögrenciler
- veliler

Bu üç grup arasindaki iliskiler sürekli tutmak verimli tutmak ve gelistirmek çabalaridir. Basari durumunun arastirilmasi Ders saatlerinin düzenlenmesi ögrenci ve ögretmenlerin yasan düzeylerinin gelistirilmesi. Bos zamanin degerlendirilmesi v.s

5-Gönüllü, Resmi Hizmet Kuruluslarinda Halkla Iliskiler

Gönüllü kuruluslar diyince en genelde dernekleri anliyoruz. Toplumda bir takim sorunlari çözmek için toplumdan birinin organize edigi kuruluslardir. Diger kuruluslara göre bunlarin destek saglamalari daha kolaydir. Ancak bir gönüllü kuruluslarda ilgi seklindeki destek yeterli degildir. Bur da toplumun yardimi söz konusudur. Çünkü gönüllü kuruluslari ayak da tutan toplumdur. Gönüllü kuruluslara toplumun destegi varsa ayak da durur. Bu nedenle HI gelistirmek zorundadirlar. Destek yardim saglaya bilmek için dernegin yaptigi çalismalari dogru ve dürüstçe duyurmasi gerekir. Halk bir dernegin verimli çalisma yaptigina inaniyorsa destek verir. Bu kuruluslarda kitle iletisimin yaninda yüz yüze çalismalari gelistirmelidirler. Çünkü bunlarin üyeleri vardir. Yüz yüze iliskilerin faydalari vardir. Amaçlarin anlatilmasi,inandirilmasi,kuskularin giderilmesi,destek ve yardim ve yardim saglanmasi daha kolaydir. G.K yapacagi bir faydada kendi amaçlari dogrultusunda çalisan yalniz diger kuruluslarin çalismalarindan habersiz olan kurumlarin tanitilmasina yani birbirinden haberdar olmayi gerçeklestirir. Ayrica birbirinden habersiz birçok dernegin kurulmasini önler böylece daha güçlü bir organize gerçeklestirir. GK yapacagi HI alaninda yapilacak çalismalar resmi kuruluslarin dikkatini çeker. Böylece bu kuruluslara destek saglama ve birlikte hareket etmelerini saglar. Ör: kanserle savas dernegi.

GK bagimsiz kuruluslardir. Yalniz devlet içinde devlet degillerdir. Yaslar çerçevesinde çalismalidirlar. Ayrica toplumda bilinçlenmeyi organize etmeyi ve belirli soruna dikkat çekme fonksiyonu vardir. Bunlari yapmak iyi HI olmasi ile gerçeklesir. GK egitici görevi vardir. Bu görevi için HI en iyi sekilde gelistirmelidir.

Resmi Hizmet Kuruluslarinda Halkla Iliskiler: Yönetimde anlatilanlar bur dada geçerlidir.

HALKLA ILISKILERDE KULLANILAN ARAÇLAR

1-Basılı Araçlar:

Gazeteler: Insanlar üzerinde çok etkili olabilmektedir. Verilen haberlerin doğruluğu veya yanlışlığı kişileri etkiler.

Dergiler: Gazetelerle aynı önemdedir. Dergilerin ağırlıklı yöneldiği kitleler ve konular vardir.

Broşürler: Az sayfada, küçük boyda hazırlanan yayın araçlarıdır. Bol resimli özet halinde derli toplu bilgiler verilir.

El Kitabı: Broşürün daha gelişmiş halidir. Her an ihtiyaç duyulan konuları içerir.

Bültenler: Birden fazla kisiye yada tanimadigimiz kisilere istedigimiz mesajlari duyurmak için kullandigimiz çok sayfalı mektuplardır. Hem haber olanlar hem de toplayıcı bilgiler vereni vardır.

Yıllıklar: Bir kurulusun bir yıl içindeki faaliyetleri tarihi bir sıraya göre özet halinde anlatılan yayınlardır.

Mektuplar: Bir brosürü ya da bültenleri dolduramayacak yazılanlar veya özel konular için yazılan yazılardır. Çok az kişiyi ilgilendirir.

Afişler: Kim olduğunu bilmediğimiz kişilerin haberleşmemize ya da cevap almadan onlara seslenmemize yarar.

Panolar: Üzerinde sadece yazı vardır. Büyük veya küçük boyda olabilir. Çok büyük harflerle yazılır. Dikkat çekmek amaçlanır. Etkili kelime ve cümlelerin seçilmesi önemlidir.

El Ilanlari: Pankartlarin çok küçük boyutlaridir. Ilgili kisilere dagitilir.

2-Yayın Araçları:

Radyo-Tv: Etkilidir. Bir yerdeki görüntüyü uydular araciligiyla izlenir.

Film: Çesitli filimler yayinlanarak HI yapilir.

Hoporlör Düzeni: Duyurular yapilir. Küçük il,ilçe,beldelerde yapilir.

3- Sergiler:

Kuruluslarin faaliyetlerini tanitmak,topluma mesaj vermek de kullanilan araçlardir. Bunlarin bir kaçi bir arada olabilir. Birden fazla sergi etki olusturabilir. Sergilerin bazilari sürekli bazilari geçici olur.

a-Sürekli sergi;bir yerde devamli durur. Fakat içerigi arada bir degisir.

Geçici sergi;Bir süre için konulur ve kaldirilir. Bazi sergiler gezici olur.

b-Özel pavyonlar;Büyük amaçli tanitma faaliyetlerinde belirli bir oda yada köse alip,ürününü tanitma ile ilgilidir.

c-Pano;Kuruluslarin önüne yada içine bir yer hazirlanip,ilanlar yada afisler buraya asilir.

4- Sosyal Faaliyetler:

Balo: Daha çok gönüllü kuruluslarin bas vurdugu faaliyetlerdendir. GK bur da çalismalarini ve kurumunu topluma tanitilmasi amacidir. Bur da iliskiler yüz yüzedir. Mesajlar alinir tepkiler ve yorumlar degerlendirilir.

Festival: Kutlama ve senlik törenleridir.

Kermes: Satisli sergidir. Burda hem sergi hem de satisi vardir. Böylece hem satis hem de satilan malin tanitimi yapilir.

Koktey ve Çaylar: Ayak üstü yapilan tanitim faaliyetidir.

5- Yarışmalar:
Yarismalar merak ve ilgi uyandırır. Yeni mesajlar verme imkani saglar. Böylece kurumun tanitimi yapilir.


6- Toplantılar:

Konferans: Bir uzman kisinin kendi konusuyla ilgili olarak o konu ile ilgili sunum yapmak.

Münazara: Iki gurubun belli bir konuyu tartismasi.

Seminer: Belli konuda hazirlanmis yazinin sunumu.

Sempozyum: Belli bir konuda hazirlanan oturum.

Açık oturumlar: Münazara ile konferans arasi bir toplanti karisimidir. Fakat bur da yarisma yoktur.

Törenler: Hem halkin,hem de haberlesme araçlarinin dikkatini toplar. Kurulus yildönümü,mezuniyet törenleri vs.


7- Geziler:


8- Egitim Faaliyetleri:

Her türlü faaliyet HI kullanilabilir. Egitim yolu ile kitlelere bilgi aktarilip onlari olumlu davranis ve inançlara yöneltmis oluyoruz.

HI bütün bu araçlari tek basina veya birlikte kullanirken karsi kampanyalarla mücadele,rakip kuruluslar ile iliskiler bürokratik tutum ve davranislar,etki gruplari,yasama organi ve bagli oldugumuz kurumun tutum ve davranislarini dikkate almaliyiz.

HALKLA ILISKILERDE ASAMALAR
1-Bilgi Toplama Asamasi:
Yogun olarak arastirma vardir. Kime,nasil hangi araçlarla etki edecegimiz gibi konularda bilgi toplariz.(gözlem,anket,vb teknikleri kullaniriz) yine kisileri kullaniriz.

2-Planlama Asamasi:
Toplanan bilgiler ne yapilacak,toplanan bilgileri kimlere ne amaçla,nerede,nasil kullanilacak gibi sorularin cevaplarini alarak gerekçeler hazirlanir. Eger ele alinan bir proje ise o projeyi planlarken iliski planlari da ele alinmalidir. Bununla birlikte planin on uygulamasi yapilir. Bu yönde elde edilen veriler degerlendirmeye tabi tutulur. Plan son seklini almadan önce ilgili kisilerin görüsleri alinir. Planin son sekli verilir.

3-Uygulama:
Plan dogrultusunda uygulamalar yapilmasidir.

4-Degerlendirme:
Yapilan uygulamalarin bir degerlendirmesi yapilir.


HALKLA ILISKILERDE ILKELER

1-Tanıtma: HI tanitma amaç olmasinin yaninda iliskilerin bir ilkesidir.

2-Dürüstlük: HI, yapilanlar olmasi gerektigi gibi degil,oldugu gibi yapilmasidir.

3-Inandiricilik: Ne kadar dürüst çalisma yapilsin inandiricilik ilkesi ile hareket edilmiyorsa basarili olunmaz.

4-Ilgi destek ve güven saglama: Her HI çabasi içinde bu ilkeyi gerçeklestirme amacindayiz.

5-Yenileme: Yapilan çalismalarin sonucunda daima yenilikleri takip etme zorunlulugu olmalidir aksi halde iliskilerin sürekliliginden söz etmek mümkün degildir. Her yeniligin toplumda tepkileri belli degildir. Toplum her yeniligin baslaticisi olamaz öyle ise yeniliklerin gelmesi yeterli degildir. Toplum yeniliklere uyumu saglanmalidir.



KAYNAKÇA
1-Asna,M.Aladdin;Halkla iliskiler(istanbul,1979)
2-Göksel,A.Bülent;Halkla iliskiler (izmir,1988)
3-Kadibesegil,M.Salim;Halkla iliskilerde temel ilkeler(izmir,1986)
4-Tortop,Nuri;Halkla iliskiler (ankara,1986)
5-Kazanci,Metin;Halkla iliskiler:kuramsal ve uygulamaya iliskin sorunlar (ankara,1982)
6-Cüceloglu,Dogan;Insan insana (ankara,1982)

Editör

Yorumlar

hasan akman   4 Temmuz 2005, Pazartesi

Halkla ilişkiler konusunda güzel bir özetleme Kemal GÖKCAN´A teşekkür ederiz.

Simge UYSAL   7 Temmuz 2005, Perşembe

Halkla ilişkiler günümüzün en önemli mesleğidir. Bu makale de Halkla ilişkilerin tanım analizi çok güzel yapılmış. Bu tür makaleler artıkca halklailiskiler.com.tr sitesi çok önemli bir bilgi kaynağı olacaktır. Saygılarımla

serdar yılmaz   1 Ağustos 2005, Pazartesi

Halkla ilişkileri günümüzde halkla ilişkiler eğitimi almayan ancak bu işi yapan bir çok çalışanın işine bu metin yarar. Genel başlıklarla sade bir dil, güzel, bu sitenin amacına da yönelik olup, başarılı kaynak.

barış arslan   12 Ağustos 2005, Cuma

tebrikler gayet aydınlatıcı ve bilgi dolu bir site

tuba   14 Ekim 2005, Cuma

pazarlama 2. sınıf öğrencisiyim halkla ilşkiler dersim için gerekli olan herşeyi buldum ve çok iyi bir genel kültür sitesi teşekkür eder devamını dilerim

Erdogan Aktaş   17 Ekim 2005, Pazartesi

İşte size bankalarda halkla ilişkiler konusunda bir kaynak..

http://academy.anadolu.edu.tr/displayx.asp?kod=0&acc=rgeylan

Ödevinizi hazırladığınızda lütfen bizimle de paylaşın.. paylaşın ki sonra sizde geldiğinizde aradığınız bir başka seyi bulabilesiniz. Lütfen biraz araştırmacı olalım...

yasemin yakan   17 Ekim 2005, Pazartesi

Keşke bankalarda halkla ilişkiler hakkında makale yayınınız da olsaydı... ama site harika tşkr

deniz yıldırım   15 Haziran 2006, Perşembe

Bu yazıyı bir çok web sayfasında gördüm. Halkla ilişkilerin kısa bir özeti ve iyi bir çalışma Kemal beyin iletişimle ilgili diğer yazılarınıda okudum. Çok başarılı

gamze   24 Aralık 2007, Pazartesi

ben halkla ilişkiler 2 sınıf ögrencisiyim ve bana verilen ödevleri netten bulamıyorum halkla ilişkilerin daha faza site kurmasını istiyor ve rica ediyorum

tuğba duran   3 Mayıs 2008, Cumartesi

mrb ben işletme ikinci sınıf öğrencisiyim banka ile ilgili bir ödevim var bankalarda pazarlama halkla ilişkiler ... şeklinde bilgilenmek istiyorum
bana yardımcı olursanız çok sevinirim şimdiden teşekkür ederim

berna   3 Mayıs 2008, Cumartesi

merhaba
Öncellikle bu güzel siteyi hazırlayıp bizlere sunduğunuz için çok teşekkürler Ben işletmeikinci sınıf öğrenciyim pazarlama ödevim için bir bankanın pazarlama ve halkla ilişkiler sorununu çözümlemem gerekiyor bize yardımcı olabilirseniz çok sevinirm şimdiden çok teşekkürler
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.