halkla ilişkilerin özlü bir geçmişi...

Makaleler - 19 Ağustos 2007, Pazar
1923 Dünyanin en meshur Halkla iliskilercisi, Edward L. Bernays "Crystalizing Public Opinion" kitabini basti ve "halkla iliskiler danismanligi" kavramini popülerlestirdi. New York Üniversity`de ilk halkla iliskiler dersini ögretti.

1927 Arthur W. Page, firmada politikayi belirlemede söz sahibi olma kosulunu kabul ettirerek, AT & T firmasinda Halkla iliskiler baskani yardimcisi oldu. Halk ile isbirligini ve firma faaliyetlerinin açiga vurulmasinin önemini savunan Page yüzyilin en önde gelen firma yöneticisi oldu.

1929 Edward L. Bernays tarafindan orkestra edilen "Golden Jubile of Light" elektrik lambasinin bulunmasinin 50 yilini kutlama adina yüzyilin dünya çapinda en büyük halkla iliskiler olayini sahneye koydu.

1933 Ilk siyasal kampanya firmasi kuruldu.

1934 Amerikan baskani Roosevelt meshur "ocakbasi sohbetleri" (fireside chats) radyo programindaki kocusmalariyla halkla iliskilerle siyasal sistemin satisinda ve siyasal propagandada önemli bir gelenegi baslatti.

1935 Ilk kez yaygin kamu oyu yoklamasi yapildi

1942 Elmer Davis tarafindan yönetilen ve bildigimiz iletisim kuramcilarinin ve arastirmacilarinin çogunun çalistigi "Office of War Information" (sonradan CIA) Amerikanin Ikinci Dünya savasinda halkin desteginin promosyonunun yapti.

1945 Savas sirasinda "War Advertising Council" olan propaganda kurumu isim degistirerek savas sonrasinda sivil "The Advertising Council"adini aldi ve sözde kamu yararina reklamlar yapmayi üstlendi.

1946 Ilk televizyonda tanitim faaliyetleri basladi.

1953 Amerikanin disinda haber ve kültürel enformasyon dagitmak için The United States Information Agency (USIA) kuruldu. Agency`nin isi her ülkede hakikaten (!) yaygin bir sekilde ülke içinde haber toplayan ve degerlendiren halkla iliskiler biçimindedir. CIA`den formal olarak bagimsiz haber toplama ve iliskiler düzenleme organi.

1965 Ankarada SBF Basin Yayin Yüksek Okulu Kuruldu ve kapitalist endüstriyel yapinin bir yansimasi olarak üç bölüm olusturuldu: Gazetecilik, Radyo-Televizyon ve Halkla Iliskiler. Böylece formal olarak Türkiye`de halkla iliskilerde 1968`de ögrenciler vardi. Bu ögrencilerin bazilari Halkla iliskilerden mezun olduktan sonra Halkla iliskileri (iyi ki) kurumda bir odada oturan ve afisler hazirlayip reklam yapan ve dert dinleyen ve de bina içinde yön gösteren sanan kimseler tarafindan çalistirildilar. Otuz bes yil sonra (iyi ki) Halkla iliskiler çogunlukla ayni biçimde algilanmaya ve degerlendirilmeye devam etmektedir. Belki de önemli degisim, simdi halkla iliskiler dendiginde güzel kizlar, vücut dili, son moda giysiler, sahte imajlarla firma veya kurum satisini yapmaya çalisan halkla iliskiler firmalari ve etik laflariyla halkla iliskilerin ideolojik temelini biçimlendirmeye çalisan Halkla Iliskiler dernekleri olmasidir.3 1984 ve sonrasi, Türkiye`de hem siyasal hem ekonomik alanlarda danismanlik, reklamcilik ve halkla iliskiler, pazarlama, promosyon faaliyetleri kipirdanmaya ve son yillarda hiz kazanmaya basladi.

M. Ö.1800 En eski egitim materyallleri. Eski Sümerlerde çiftçilere nasil tahil üreteceklerini anlatan Çiftlik Bülteni.

M. Ö. 1. yy Romalilar Vox Populi; Vox Dei (Halkin sesi Tanrinin sesidir) sözünü çikarttilar.

M.S. 15. Yy Gutenberg`in 1446`da hareketli type ile baskiya baslamasindan sonra, çesitli el ilanlari (handbills) ve "broadsides" çesitli amaçlari tesvik etmek için kullanildi.

1623 Papa Gregory XV Inanci tesvik eden koleji kurdu

1641 Harvard College ilk sistemli fon toplama (fund raising) kampanyasini yapti.

1900`ler Firmalar müsterileriyle pozitif iliskileri tesvik için çesitli teknikler kullanmaya basladilar. Örnegin Ford mallarinin promosyonu için (1895) basinda ürün ön-gösterisi (preview) ve araba yarislari (1903) düzenlemeye basladi. Chicago Edison firmasi ilk kez magazine (1903), film (1909) ve tüketici faturalarinin içine konan reklamlar (1912) ("stuffers") kullandi.

Mehmet Bozalp

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.