Turizm Acenteleri PR firması değildir!
Köşe Yazısı - 3 Mart 2005, Perşembe

Halkla İlişkiler Danışmanlık sektörü, üniversite eğitimi için matematik yada fen puanı gerektirmediğinden mi hafife alınıyor? Yoksa içinde “İlişki” kelimesi geçtiğinden mi gayrı ciddi algılanıyor. “Ben iyi ilişki kurarım, zaten biz de halkız, halkla da ilişkiye gireriz”mi deniyor?
Düşünün aslında soğuk demircilik yapan biri mühendisliğe soyunamazken, seramik imal eden bir fabrika ben dalımda en büyüklerdenim nasılsa binanın projesini de çizerim diyerek mimarlığa soyunmuyor da Turizm acenteleri nasıl oluyor da Organizasyon işlerine hatta PR’a ve Danışmanlığa başlıyor.
Figür, Vip, Vista, Setur, İstmar’dan tutun yüzlerce küçük acente PR&Organizasyon firması gibi çalışıyor.
Pr şirketi Firma yada Marka adına fikir geliştirir, gerçekleştirilecek bir toplantı yada lansman söz konusu olduğunda, amaca yönelik konsept belirler, bu konsept içinde enstrümanları bir araya getirir, mekan seçimi,transferler, teknik hizmet, aktiviteler, hediyelendirmeler, branding, efektler ve şovlar, bunların tümü tedarikçileriyle birlikte geliştirdiği konsept içinde uygun yeri alarak bütünü oluşturur. Turizm acenteleri bu bütünün içindeki halkalardan, tedarikçilerden biridir sadece. Mekanın bağlanması ve transferleri gerçekleştirirler, organizasyon günü de otelde bir kişiyle temsil edilirler.Organizasyonun gerçekleştirilmesi için hazırlanacak projede ilk adım mekanın belirlenmesidir, diğer her şey onun üzerine konumlanır. Sunucu yada sanatçı mekanı bilmek ister, dekorasyonu gerçekleştirecek ekipte öyle.
Bu yüzden ilk kalem turizm firmasıdır ve organizasyon bütçesinin büyük bölümünü de otel ve konaklama oluşturur. İşte bu noktada bütçenin büyük bölümünü oluşturan kalem en önemli kalemmiş gibi gözükür. Çünkü kısamazsınız, falan sanatçı yerine filan sanatçıyı çıkarır, dekorasyonu kesersiniz, hostesleri A kategoriden seçmezsiniz ama oda sayısını azaltamazsınız. Oysa organizasyonun bütününde alt tedarikçilerle birlikte , milyon dolarlık ekipmanlarla, onlarca kişi hizmet verir.
Her şey böyle başladı, küçük bir aralık buldular önce ayaklarını uzattılar bu aralıktan sonra kollarını, sağa sola itiştirerek sığışmaya çalıştılar, yavaşça, alıştıra alıştıra. Kimden ne isteyeceğini bilmeyen müşteriler de buna zemin yarattılar.
Şimdiyse bazıları web sitelerinde iddialı cümlelerle .... Event, ......PR, Marka ve İtibar Yönetimi, Kriz İletişimi gibi konulardan bahsediyorlar.
Organizasyon firması otel bağlamaya kalktığında TÜRSAB belgesi deniyor,
Acente Organizasyon yapmaya kalktığında ne aranıyor?
Halkla ilişkileri yada organizasyon düzenlemeyi asli iş edinmeleri değil sorun,
sorun; turizm firmalarının asıl hedeflerinin otel ve konaklama pazarlamak olması ve bu uğurda diğer kalemlerin çok da önemli olmayan basit ayrıntılarmış gibi gösterilmesi.
Halkla İlişkiler mesleği bilmeyenlerin düşündüğünün aksine sadece vasıfsız ve mini etekli güzel kızların başka yapacak bir şeyleri olmadığından takıldıkları bir sektör değildir.
6569 kez okunmuş Şahnur Karaağaç

Yorumlar

Hasan Coskun 26 Mart 2005, Cumartesi
Acenteler pr firması değildir de, odayı sattıktan sonra gerisi kolay iki bayrak as iki de mikrofon al sana toplantı. Mantık ve çıkış noktaları bu olunca, gerisi müşterinin beynini bulandırmak.
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.